/Prvý vlak so 100 % solárnym pohonom na svete. Aký je rýchly?
solárny-vlak-na-trati

Prvý vlak so 100 % solárnym pohonom na svete. Aký je rýchly?

Očarujúce, 100 % solárne poháňané vlaky spoločnosti Byron Bay Railroad sa objavil vo videu od Fully Charged, ktoré predstavujú možnosť verejnej dopravy s nulovými emisiami. Vlak je veľmi výkonný, nakoľko využíva 8,33 watt hodín na jeden kilometer, na jedného pasažiera a to aj pri častom zastavovaní. So strešným solárnym systémom s výkonom 6,5 kW a lítium-iónovou batériou na palube je v čase najslnečnejších hodín má vlak sebestačný, 100 %-ný solárny pohon.

Solárny vlak od Byron Bay Railroad, bol uvedený do prevádzky koncom roka 2017 a odvtedy dokonale funguje. Pôvodné vozne z roku 1949 sa stále používajú, ale prešli modernizáciou, kde predtým ich ťahala naftová lokomotíva a teraz je to elektrická lokomotíva, poháňaná fotovoltaickými panelmi.

solárny-vlak-na-kolaji

Vlak má lítium-iónovú batériu s výkonom 77 kWh pri napätí 410 voltov. Dvojité striedavé elektromotory sú americkej výroby s permanentnými magnetmi. Batérie sú napájané 6,5 kWp solárnym fotovoltaickým polom, ktoré využíva flexibilné panely SunMan eArche, ktoré kopírujú pôvodných stav strechy vozňov. Pri najlepších slnečných podmienkach počas dňa môžu palubné panely účinne poskytovať dostatok energie pre pracovný chod celého vlaku.

Vlak premáva po jednoduchej trase, ktorá je dlhá 3 km (trvá len 10 minút) medzi stanicou North Beach a stanicou Byron Beach. Pri postupnom rozbiehaní, strednej prevádzkovej rýchlosti a regeneratívnom brzdení, je celková energia použitá na 6 km dlhú trasu (3+3) iba 5 kWh. V špičke slnečného svitu počas dní môžu panely v zásade zbierať 6,5 kWh energie za hodinu, pričom pokrývajú energetické požiadavky vlaku v rovnakom časovom období.

solárny-vlak-na-stanici
Zdroj: https://cleantechnica.com

Treba mať však na pamäti, že tento dvojnápravový vlak váži 77 ton a má priestor pre 100 cestujúcich. Cyklus s výkonom 5 kWh na 6 km pracuje na pozoruhodne účinnú energiu 8,66 Wh na jeden kilometer. Pre kontext, aktuálny hypermilingový záznam pre Tesla Model 3 je presne okolo 75 Wh na kilometer, pre teoretických 15 Wh na kilometer, na jedného pasažiera. Tento záznam si vyžadoval stabilnú jazdu v teste na Tesle Model 3 pri rýchlosti tesne pod 40 km/h, čo je približná najvyššia rýchlosť, ktorú dosahuje vlak na svojom 3 km úseku.

Zatiaľ čo Tesla, ktorá zaznamenávala požadovanú nepretržitú jazdu (takmer 1000 km), dosahuje vlak rovnakú účinnosť aj pri rozjazde a zastavení každé 3 km. Čo k tomu dodať? Rýchlosť je skromná, trasa takmer úplne rovná a vlak má veľmi nízky valivý odpor.

solárny-vlak-na-trati
Zdroj: https://cleantechnica.com

Terminál v stanici North Beach má na svojej streche aj fotovoltaický solárny systém s maximálnym výkonom 30 kWp. Teoreticky má 77 kWh batéria vlaku dostatok energie na 15 jázd pri 3 km tratia vždy na konci dňa a v zimných mesiacoch, keď vlak potrebuje dobíjanie, túto prácu vykonávajú dvojité 22 kW trojfázové nabíjačky batérií striedavého prúdu.

Celkový systém vytvoril v prvom roku prevádzky viac ako 60 MWh energie, ktorá bola poslaná do siete. To je ekvivalent požiadavkám na výkon približne 17 priemerných austrálskych domov s 3 spálňami. V minulosti sme videli systémy národných železníc, ktoré sú účinne poháňané vetrom. Videli sme aj mestské električkové siete, ktoré sú poháňané 100% solárnou energiou. Toto by však mala byť prvá vlaková doprava na svete, ktorá je úplne poháňaná solárnou energiou. Viac si môžete pozrieť aj vo vyššie uvedenom videu.

solarne-ostrovne-systemy

Zdroje: www.cleantechnica.com, www.electricvehciclesresearch.com, www.echo.com

Vo firme EcoProdukt pôsobí na marketingovom oddelní a zaoberá sa článkami z oblastí, ako sú solárna energia, Off-grid a zariadenia využívajúce obnoviteľné zdroje pre dom, záhradu a turistiku.